Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

W szkole udzielana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna, za której organizację odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomocy psychologiczno–pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi. Pomoc udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego pełnego uczestnictwa w życiu szkoły.

Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności z:

  • niepełnosprawności;
  • niedostosowania społecznego;
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania i emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • choroby przewlekłej;
  • sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
  • niepowodzeń edukacyjnych;
  • zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją ekonomiczno – finansową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi specjalistycznymi placówkami oraz innymi instytucjami i organizacjami współdziałającymi ze szkołą na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Pomoc psychologiczno pedagogiczną udzielana jest w formie:

  • rozmów wychowawczych,
  • porad i konsultacji,
  • warsztatów,
  • interwencji kryzysowych,
  • terapii krótkoterminowej,
  • zajęć rozwijających uzdolnienia,
  • zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
  • zajęć specjalistycznych; zajęć korekcyjno -kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się zawarte w nich zalecenia. Objęcie uczniów zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, korekcyjnymi, zajęciami specjalistycznymi, psychologiczno-pedagogicznymi wymaga pisemnej zgody rodziców lub prawnych opiekunów. Zgodę, o której mowa rodzice lub prawni opiekunowie dostarczają na piśmie osobie prowadzącej zajęcia.  Rodzice, nauczyciele, uczniowie mają możliwość indywidualnych spotkań z pedagogiem, psychologiem, logopedą w godzinach pracy w/w pracowników.