Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W szkole udzielana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna, za której organizację odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomocy psychologiczno–pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi. Pomoc udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego pełnego uczestnictwa w życiu szkoły.
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności z:
- niepełnosprawności;
- niedostosowania społecznego;
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania i emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- choroby przewlekłej;
- sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
- niepowodzeń edukacyjnych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją ekonomiczno – finansową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi specjalistycznymi placówkami oraz innymi instytucjami i organizacjami współdziałającymi ze szkołą na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Pomoc psychologiczno pedagogiczną udzielana jest w formie:
- rozmów wychowawczych,
- porad i konsultacji,
- warsztatów,
- interwencji kryzysowych,
- terapii krótkoterminowej,
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych; zajęć korekcyjno -kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się zawarte w nich zalecenia. Objęcie uczniów zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, korekcyjnymi, zajęciami specjalistycznymi, psychologiczno-pedagogicznymi wymaga pisemnej zgody rodziców lub prawnych opiekunów. Zgodę, o której mowa rodzice lub prawni opiekunowie dostarczają na piśmie osobie prowadzącej zajęcia. Rodzice, nauczyciele, uczniowie mają możliwość indywidualnych spotkań z pedagogiem, psychologiem, logopedą w godzinach pracy w/w pracowników.